Followers

Pages

Friday 14 September 2012

ASAM MASIN KEHIDUPAN


Alhamdulillah, masuk bulan ni dah hampir dua bulan berkhidmat kat sekolah. Kenangan pertama bergelar guru sekolah menengah. Walaupun ada orangII luar yang ada persepsi negatif pasal cikgu, cakap kerja cikgu senang, goyang kaki, cuti freeII je, keje bape jam la sangat.. tapi hakikatnya, bukan tu yang kami semua pandang. Susah atau tak sesuatu kerja tu atau pun berfungsi atau tak seseorang tu semuanya bergantung kepada nawaitu dia sendiri. “kalau cikgu pandai mengajar, anak saya mesti boleh skor, tak payah la saya hantar tuisyen”. Pendapat saya dengan segelintir penjaga yang beranggapan sebegini, saya sendiri pernah tuisyen luar, bukan sebab cikgu sekolah tak pandai mengajar, tapi ada dua sebab yang saya nampak. First, kat kelas bukan ada 2,3 orang pelajar tapi hampir puluh. Mana mungkin cikgu nak tumpu 40 orang pelajar dalam 1 period time. Jadual untuk satuII waktu mybe 2 waktu, dalam sejam. Dalam sejam tu la nak kira student, nak check kebersihan, nak kawal pelajarII. Tu belum campur yang jenis merayauII x nak belajar. Kalau cikgu biarkan je student tu merayauII, bila jadi apaII kemalangan pandai orang luar nak tunding jari. Second, pada pandangan saya, lepas sekolah tanggungjawab penjaga utk guide anakII dia belajar, wt homework sume.. Ibu ayah saya bukan belajar sampai ke U, kesedaran limitasi membuatkan mereka sedar mereka perlukan orang lain utk ganti tugas mereka.

Semua orang ada sebab atas pandangan sendiri. Kita samaII bertanggungjawab atas anak bangsa, walau apa pun kerja kita. Percayalah…


counselor to be, insyaAllah

No comments:

Post a Comment